A nyári bentlakásos programok és a kötelező óraszámon felüli nyelvi órák bemutatása

Nyári bentlakásos programok

Hagyományőrző kézműves tábor – Nagyvisnyó

Dátum: 2019. május 21-24. Résztvevők száma: 25 fő Képgaléria

Hagyományőrző kézműves tábor került megszervezésre a projekt keretein belül. A bentlakásos tábor helyszínéül Nagyvisnyó szolgált, mely hegyekkel ölelt helyen, a Bükki Nemzeti Park területén fekszik. A résztvevők különböző műhelyfoglalkozásokon vettek részt. A tábor ideje alatt a diákok lehetőséget kaptak a népi hagyományok mélyebb megismerésére, amely a műveltségük bővüléséhez, valamint a kreativitásuk és kézügyességük kibontakozásához is hozzájárult. A tábor ideje alatt tartott foglalkozások, előadások bővítették a gyermekek elméleti tudását, elősegítve az iskolai tananyag könnyebb megértését, kiegészítését. A kézműves foglalkozások fejlesztették a gyermekek kézügyességét, szép érzékét. A csoportmunka a közösségi kompetenciákra is jótékony hatást gyakorolt, közelebb hozta a közösség tagjait egymáshoz. A tábor továbbá alkalmat adott új barátságok születéséhez, hozzájárult a tanulók kompetenciájának (szociális, életviteli, kommunikáció) fejlesztéséhez, ismeretanyaguk bővítéséhez, a magyar kultúra mélyebb megértéséhez. A program ezen kívül lehetőséget teremtett az egyének a szemléletformálására, a társadalmi felelősségvállalás kialakítására. A közös interakciók révén csökkent a bevont tanulók előítéletessége. A táborba bevont tanulók egész évben rendszeresen vettek rész programokon. 3 fő kísérőpedagógus mellé csatlakozott felügyelőként egy fő szülő is. A tábor ideje alatt a témakörhöz kapcsolódó napi 2 foglalkozást tartottunk meg.

Diákok bejegyzése: Nagyon jó volt a Nagyvisnyói tábor. Nagyon szép helyen voltunk, jól éreztem magam. Sokat tanultam a helyi állat és növényvilágról. Egyik nap kézműves foglalkozásra is sor került, amit nagyon élveztem. Jó volt a tábortűznél ülni a barátokkal, sokat énekeltünk. A kaja is finom volt. Jó élményekkel mentem haza a táborból.

Hagyományőrző kézműves tábor – Bogács

Dátum: 2019. július 17-19. Résztvevők száma: 19 fő Képgaléria

Hagyományőrző kézműves tábor valósult meg a projekt keretein belül. A bentlakásos tábor helyszíne Bogács volt, mely a Bükk déli lábánál fekvő, csodás természeti adottságokkal és látnivalókkal rendelkező település. A tábor keretében a gyermekek megismerkedhettek Bogács község történelmével, hagyományaival, az itt jellemző népművészetekkel és helybéli emberek életével. Ellátogattunk a település nevezetességeihez. Megtekintettük a Szent Márton római katolikus templomot, a tájházat, amely az egyik legrégebbi parasztház a faluban. A tájház a földnélküli parasztemberek életkörülményeit mutatja be, a bogácsi palóc népviseletet, öltözetet is megismerhették a résztvevők. A hagyományőrző házban a település két babakészítőjének munkáit tekintettük meg, mely életképekbe rendszerezve bemutatja a népi élet jelentősebb momentumait. Egy pince látogatása során megnézhették a bor készítésének folyamatait. Mivel Bogács a gyógyfürdőjéről híres, ezért az idő egy részét a fürdő területén töltöttük. A tábor összekovácsolta a közösség tagjait egymással, a tanulók lehetőséget kaptak a helyi hagyományok mélyebb megértésére, ezáltal bővítve műveltségüket, valamint kibontakoztatva kreativitásukat, kézügyességüket. A helytörténeti előadás megismertette a tanulókkal a régió művészeti hagyományait, elősegítve az iskolai tananyag könnyebb megértését, memorizálását. A múzeumlátogatás vizuális élményeket nyújtott a gyermekeknek, így könnyebben kötik lexikális ismereteiket kézzelfogható dolgokhoz, és közben a település kulturális értékeivel is megismerkedtek. A kézműves foglalkozások a diákok kézügyességét és szép érzékét fejlesztették, a csoportmunka pedig a közösség kompetenciákra gyakorolt jótékony hatást. A tábor ideje alatt új barátságok kötődtek. Hozzájárult a tanulók kompetenciájának (szociális, életviteli, kommunikáció) fejlesztéséhez, ismeretanyaguk bővítéséhez, a magyar kultúra mélyebb megértéséhez. A program ezen kívül lehetőséget teremtett az egyének a szemléletformálására, a társadalmi felelősségvállalás kialakítására. A közös interakciók révén csökkent a bevont tanulók előítéletessége.

Diákok bejegyzése: Bogácson voltunk táborozni júliusban. A táborban nagyon jól éreztük magunkat, izgalmas és érdekes volt. Megnéztük Bogács nevezetességeit, nagyon szép település. A kedvencem a Bogácsi Strandfürdő volt. Sokat nevettünk és szórakoztunk a strandon. A táborból sok új ismerettel és jó élményekkel mentem haza.

Hagyományőrző kézműves tábor, üvegműves foglalkozás – Bükkszentkereszt

Dátum: 2020. január 20. Résztvevők száma: 28 fő Képgaléria

Hagyományőrző kézműves tábor került megszervezésre a projekt keretein belül. Ezzel az eseménnyel kívánjuk pótolni a nyári Bogácsi hagyományőrző kézműves tábor alkalmával elmaradt foglalkozásokat. A tábor helyszíne Bükkszentkereszt volt, mely a Bükk-vidék területén fekszik, és az ország második legmagasabban fekvő települése. A résztvevő gyermekek megtekintették a Bükkszentkereszten található üvegmúzeumot, és üvegműves mesterek segítségével mindenki elkészíthetett egy üvegangyalkát, amit haza is vihettek. A foglalkozás segítette a résztvevőket a népi hagyományok mélyebb megértésében, bővítette a résztvevők ismeretanyagát. A Bükki Nemzeti Park területén fekvő községen kirándulást is tettünk, melynek alkalmával a diákok megismerkedhettek a helyi jellegzetes állat- és növényvilággal. A tábor összekovácsolta a közösség tagjait egymással, a tanulók lehetőséget kaptak a helyi hagyományok mélyebb megértésére, ezáltal bővítve műveltségüket, valamint kibontakoztatva kreativitásukat, kézügyességüket. A program ezen kívül lehetőséget teremtett az egyének a szemléletformálására, a társadalmi felelősségvállalás kialakítására. A közös interakciók révén csökkent a bevont tanulók előítéletessége.

Diákok bejegyzése: Bükkszentkeresztre látogattunk el januárban. Ez egy nagyon szép kis falu, a Bükkben helyezkedik el. Nagyon jó volt a friss levegőn lenni, a szép erődben. Nagyon érdekes volt az üvegmúzeum. Sok érdekességet tudtam meg látogatás során. Nagyon élveztem a kézműves foglalkozást, szép díszeket készítettünk üvegből. Az étel nagyon finom volt.

Kötelező óraszámon felüli nyelvi órák

Program témája: A kötelező óraszámon felüli német nyelvi óra

Dátum: 2018. szeptember, Résztvevők száma: 4 csoport heti 2 alkalom

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:
– Szókincs, kifejezőkészség kialakulása. Bemutatkozás, köszönés, illemtan célnyelvi elsajátítása játékos formában. Mondókák, gyermekjátékok, dalok tanulása.
– Számok írása, mondókák tanulása számokkal.
– Játékos számfeladatok.
– Párbeszédek az eddig tanult nyelvi kifejező eszközökkel, szókincs bővítése rajzos feladatokkal, színezéssel kiegészítő tesztekkel.
– Bemutatkozás, köszönések elsajátítása írásba, szóban.
– Család, családtagok bemutatása megnevezése.
– Szövegértő feladatok.
– A lakóhely, a környezetünk megismerése.
– Közlekedési eszközök, házi kedvencek megnevezése.
– A témakör szókincsének elsajátítása, bővítése írásban és szóban.
– Írásbeli és hallott szövegértés fejlesztése.
– Az írásbeli kifejezőkészség fejlesztése a tanult és a kedvenc témakörök körében.
– Helyesírás, helyes kiejtés gyakorlása.
– Szövegértő feladatok a család, barátok témakörben. Tanult témakör az iskola.
– A szókincs elmélyítése, bővítése.
– Önálló tanulás fejlesztése, írásbeli feladatokkal a logikus gondolkodás és probléma megoldó készség fejlesztése.
– Az ige, a mindennapi tevékenységek kifejezésének gyakorlása jelen és múlt időben.
– A múlt idő (perfekt) tudatosítása.
– Nyelvtani gyakorlatok különböző módszerekkel.
– Változatos munkaformák alkalmazása
– Nyelvtani ismeretek, fogalmak elmélyítése, szókincs bővítése a sport és hobbi témakörökben.
– Változatos munkaformák alkalmazása
– Kooperatív csoportmunkával a feladatok megoldása, témakörök feldolgozása.
Foglalkozáson elért eredmények:
A tanulók szókincse, nyelvi készsége a kitűzött céloknak megfelelően alakult. A bemutatkozás, köszönés elsajátítása megtörtént. A nyelvi kifejező készség kissé javult, a számokat hallás után megértik, visszamondják és felismerik, szókincsük gyarapodik. Hallás után a szavakat megértik, a szóbeli kifejező készségük még fejlesztésre szorul. Az írásbeli nyelvhelyesség még további fejlesztést igényel.
A magyartól eltérő írásmód kicsit javult, diktálás után is kis javulást mutat. A szövegértés tanári segítséget, magyar nyelvű magyarázatot igényel, a párbeszédek eljátszását szívesen végzik. A szavak memorizálása javult, és bővült a szókincs. A problémamegoldó készség javult, az önálló tanulási készség fejlesztésre szorul.

Dátum: 2018. október, Résztvevők száma: 4 csoport heti 2 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

A lakóhelyünk és környezetünk megismerése német nyelven,

Közlekedési eszközök, házi kedvencek német nyelven való megismerése

A témakör szókincsének elsajátítása, bővítése írásban.

Írásbeli és halott szövegértés fejlesztése.

számok írása, mondókák tanulása számokkal.

Játékos számfeladatok.

Párbeszéd az eddig tanult nyelvi kifejező eszközökkel, szókincs bővítése rajzos feladatokkal, színezéssel kiegészítő tesztekkel.

Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által.

A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.

A tanult témakör az iskola

A szókincs elmélyítése, bővítése.

Önálló tanulás fejlesztése, írásbeli feladatokkal a logikus gondolkodás és probléma megoldó készség fejlesztése.
Foglalkozáson elért eredmények:
A szóbeli kifejezőkészség részben javult, szövegértés, írásbeli nyelvhelyesség még nehezen megy, a helyesírás, további fejlesztést igényel.
A nyelvi kifejező készség kissé javult, a számokat hallás után megértik, visszamondják és felismerik. Szókincsük gyarapodott.
A nyelvtani ismeretek megértése nehézséget okoz. Szókincs megfelelően gyarapodott.
A szavak memorizálása javította és bővítette a szókincset. A problémamegoldó készség javult, az önálló tanulási készség fejlesztésre szorul.

Diákok bejegyzése: Ich lerne in der Schule in Lak. Ich spreche nur ein bisschen Deutsch. Ich mag sehr die Classe. Der Lehrer ist sehr nett. Ich genieße den Unterricht sehr.

Dátum: 2018. november, Résztvevők száma: 4 csoport heti 2 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

Bemutatkozás, köszönések elsajátítása írásban, szóban.

A család, és a családtagok bemutatása, megnevezése.

Szövegértő feladatok a család témakörben.

Szókincs, kifejezőkészség kialakulása a család, barátok témakörben.

Mondókák, gyermekjátékok, dalok tanulása a család témában.

Játékos párbeszéd.

Írásbeli kifejezőkészség fejlesztése a tanult és a kedvenc témakörök körében.

Helyesírás, helyes kiejtés gyakorlása.

Szövegértő feladatok a szabadidő témakörben.
Foglalkozáson elért eredmények:
Az aktuális téma szókincsét többé-kevésbé elsajátították. Hallás után a szavakat megértik, szóbeli kifejező készségük még fejlesztésre szorul. A bemutatkozás, család bemutatása segítséggel, játékos formában eredményesnek mondható. A nyelvi készség, nyelvtani ismeret részben javult. A magyartól eltérő írásmód kicsit javult, diktálás esetén kis javulás mutatkozik. A szövegértés tanári segítséget, magyar nyelvű magyarázatot igényel. A dialógusokban szívesen részt vesznek.

Diákok bejegyzése: Nagyon élvezem a nyelvi foglalkozásokat. Nagyon fontos számomra az idegen nyelv tanulása, mert szeretnék külföldre utazni felnőtt koromban. A német egy nagyon nehéz nyelv. Az előadó tanár nagyon rendes, sokat segít a tananyag megértésében. Ebben a hónapban sikerült megtanulni a bemutatkozást, köszönéseket is. A családtagok bemutatását is tanultuk. Jó érzés, hogy ezeket a dolgokat már el tudom mondani németül. A szövegértő feladatok nagyon nehezen mennek, a tanár sokat segít benne, hogy le tudjam fordítani a mondatokat. A helyesírás nagyon nehéz, nagyon furcsák a német szavak. Vicces mondókákat is tanultunk az órákon. A párbeszédeket nagyon élvezem, bár mindig elröhögjük magunkat a barátaimmal. Még szokni kell a német beszédet. Remélem, hogy jól meg fogok tanulni németül a program végére.

Dátum: 2018. december, Résztvevők száma: 4 csoport heti 2 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

A mindennapi élethez szükséges szavak kifejezések gyakorlása.

A témakörhöz kapcsolódó szókincsek bővítése szóban és írásban.

A számok gyakorlása írásban és szóban, játékos formában.

A gyermekek további szókincsbővítés, az eddig tanultak ismétlése, gyakorlása.

A szófajok gyakorlása, ige jelen és múlt időben.

A nyelvtan gyakorlása.

Szókincsbővítés.
Foglalkozáson elért eredmények:
A gyermekek a foglakozások során mélyítették a mindennapi élethez szükséges szavakkal kapcsolatos ismereteiket, a gyakorlások során jobban rögződtek a már eddig megtanult szavak és kifejezések. A szóbeli kifejező készségük javult azonban az írás és a nyelvtani területek még további gyakorlásara szorulnak. A számokat hallás után megértik, felismerik, szókincsük gyarapodik. A problémamegoldó készség részben javult, azonban az önálló tanulási készség fejlesztésre szorul.

Dátum: 2019. február, Résztvevők száma: 4 csoport heti 1 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

Szókincs bővítés, íráskészség fejlesztése a tanult témákban.

Szójáték, mondókák gyakorlása,

Szövegértő feladatok írásban, hallás után.

Kifejezőkészség kialakulás a játék, szabadidő témakörben.

Mondókák, gyerekjátékok, dalok tanulása.

Játékos párbeszédek.

Nyelvtani ismeretek, fogalmak elmélyítése.

Szókincsbővítése az utazás témakörben.

Változatos munkaformák alkalmazása.

Témakörök feldolgozása.
Foglalkozáson elért eredmények:
A szavakat hallás után megértik, a szóbeli kifejező készségük még fejlesztésre szolul. A nyelvi készség, nyelvtani ismeretek részben javultak.
A magyartól eltérő írásmód kicsit javult. A szövegértés tanári segítséggel, magyar nyelvű magyarázatot igényel. A dialógusokban szívesen részt vesznek.

Diákok bejegyzése: Nagyon szeretem a német foglalkozásokat. Nagyon tetszik, ahogy a tanár magyaráz. Nagyon rendes és segítőkész. Sokat segít a német nyelv tanulásában.

Dátum: 2019. március, Résztvevők száma: 4 csoport heti 1 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

Az eddig tanult szavak elmélyítése, bővítése.

Hallás utáni szövegértés gyakorlása.

Párbeszédek az eddig tanult szavakkal, szókincs bővítés rajzos feladatok segítségével.

Hallás utáni szövegértés gyakorlása.

Szókincs bővítés, íráskészség fejlesztése a tanult témákban.

Szójáték, mondókák gyakorlása,

Szövegértő feladatok írásban, hallás után.

Kifejezőkészség kialakulás a játék, szabadidő témakörben.
Foglalkozáson elért eredmények:
A kommunikációs készség írásban és szóban javulást mutat, a szövegértés még sok gyakorlást igényel. A szavakat hallás után megértik, a szóbeli kifejező készségük még fejlesztésre szolul. A nyelvi készség, nyelvtani ismeretek részben javultak.
A magyartól eltérő írásmód kicsit javult. A szövegértés tanári segítséggel, magyar nyelvű magyarázatot igényel. A dialógusokban szívesen részt vesznek.

Diákok bejegyzése: A német foglalkozásokon sokat gyakoroljuk a németet. A német nagyon nehéz, sokat segítenek a plusz órák. Sok új szót tanultunk a foglalkozásokon. A szövegek megértése és a fordítás nagyon nehezen megy. A helyesírás is nagyon nehéz. A párbeszédek tetszenek, szívesen beszélek németül. A tanár nagyon kedves.

Dátum: 2019. április, Résztvevők száma: 4 csoport heti 1 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

A házi és a vadállatok nevének megismerése, azok jellemzése színük, fajtájuk, külső és belső tulajdonságaik alapján.

Nyelvtani ismeretek, fogalmak gyakorlása

A témakör szókincsének elsajátítása, bővítése írásban.

Írásbeli és halott szövegértés fejlesztése.

Kooperatív csoportmunkával feladatok megoldása.

Párbeszédek gyakorlása

A szófajok gyakorlása, ige jelen és múlt időben.

A nyelvtan gyakorlása.

Játékos példamondatok alapján szókincs bővítése
Foglalkozáson elért eredmények:
Nyelvi készség, nyelvi ismeretek minimális javulást mutatnak, a szóbeli kifejező készség szintén javulást mutat.

Dátum: 2019. május, Résztvevők száma: 4 csoport heti 1 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

Az önálló tanulási képesség fejlesztése egyéni munkaformák alkalmazásával.

Nyelvi feladatok, szóbeli kifejező készség fejlesztése.

Nyelvhelyesség, helyesírás gyakorlása

Szövegértés gyakorlása

Szójátékok, kvíz játékok segítségével a tanult szókincs bővítése

Szókincs bővítése mindennapi rutin témakörben

A kommunikációs készség fejlesztése.

Párbeszédek gyakorlása a témában
Foglalkozáson elért eredmények:
Az önálló tanulási készség, a passzív és az aktív szókincs sokat javult, fejlődött. A magyartól eltérő írásmód kicsit javult. A szövegértés tanári segítséggel, magyar nyelvű magyarázatot igényel. A dialógusokban szívesen részt vesznek.

Dátum: 2019. június, Résztvevők száma: 4 csoport heti 1 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

A tanult témakörök az étkezés, étkezési szokások.

Szókincs bővítése ételek, étkezési szokások témakörben

Kérések, kérdések megfogalmazása az adott témában.

Önálló tanulás fejlesztése és a problémamegoldó készség fejlesztése.

Szövegértés gyakorlása

Párbeszédek, helyes kiejtés gyakorlása
Foglalkozáson elért eredmények:
A szavak memorizálása javította a szókincset. Az aktuális téma szókincsét többé-kevésbé elsajátították. Hallás után a szavakat megértik A problémamegoldó készség részben javult, az önálló tanulási készség fejlesztésre szorul. Az írásbeli nyelvhelyesség még további fejlesztést igényel.

Dátum: 2019. október, Résztvevők száma: 4 csoport heti 1 alkalom Képgaléria

Foglalkozások célja:
Ismerkedés a német nyelvvel az adott nyelvterület kultúrájának, lakóinak, szokásainak megismerése által. A nyelvi kommunikáció, nyelvi készségek kialakítása.
A fejlesztő foglalkozásokon megvalósult feladatok:

A német nyelv alapjai.

Szókincs képzés és fejlesztés.

Mondatok és párbeszédek német nyelven,

Életünk témakörei, napi rutin, táplálkozás

A német szavak leírása, helyesírás gyakorlása

A német kultúra és nemzet megismerése.

Játékos formában próbáljuk elsajátíttatni a gyermekekkel az újonnan tanult német szavakat.
Foglalkozáson elért eredmények:
A német szavak szóbeli és írásbeli gyakorlása, az ismert szavakkal mondatalkotás. A tanult szavak írott formájának megismerése. A szófordulatok helyes használata. Az írásbeli nyelvhelyesség még további fejlesztést igényel. A dialógusokban szívesen részt vesznek.

Diákok bejegyzése: A plusz német órákat nagyon szeretem. Sokat tanulunk a német kultúráról, amit nagyon érdekesnek tartok. Nagyon nehéz a német. Már rég óta tanulom, de még mindig nehezen értem a mondatfordításokat. A tanár nagyon sokat segít. Sok új szót tanultunk a foglalkozásokon